Как да го насърчим, съвети от логопед
Снимка: Guliver / Getty
Развитието на речта на детето протича на няколко етапа. Значителни промени настъпват приблизително на всеки шест месеца и е важно да не пропускате възможността да му помогнете и да го стимулирате да напредва по-бързо. За да може този процес да му достави удоволствие, трябва да го организирате правилно, обяснява логопедът Елена Савенкова.
Красноречив плач
Веднага след като новороденото поеме първата глътка въздух и изпищи, започва периодът на „плача“. Той продължава средно до 2 месеца.
Не оставяйте бебето да плаче дълго. Успокоявайте го с плавни движения, говорете му спокойно, без да повишавате тон. Опитайте се така да установите диалог. И въпреки че отговорът засега ще бъде безмълвен, емоциите винаги са положителни.
Подготовка за диалог
В началото на втори или 3-и месец започва фазата на гукане. Детето произнася най-простите гласни. Гукането развива слуховата памет и мускулите на артикулационния апарат.
В същото време детето се научава да различава интонацията, с която произнасяте думата. Необходимо е да му говорите нежно и с тих глас, защото гукането винаги е израз на удоволствие, знак, че то се е наспало, че и сито и здраво.
Снимка: Guliver / Getty
Лице в лице
На 5-6 месеца започва бебешкия лепет. При това инфантилно бърборене бебето комбинира гласни и съгласни, произнася срички като „ба”, „дя”, „ма”, „га” и слуша звуците, които го заобикалят. Гледайки лицето на възрастния, който му говори, то следва движението на устните му и се опитва да го имитира. Така се научава да контролира артикулационния си апарат.
На 7 месеца бебето вече произнася срички - „ма -ма“ , „ба-ба“ и ги свързва с определени хора. То вече използва звуци целенасочено, за да привлече вниманието към себе си и да експериментира с гласните си струни и с езика.
Когато чуете бърборене на срички, се опитайте да довършете и да ги свържете в дума, като му покажете обекта, който се опитва да назове.
Тъй като на тази възраст то вече прави връзка между предмета и наименованието му, го насърчавайте да го търси. Показвайте и назовавайте играчките, стимулирайте го да ви покажа къде се намират.
Първи думи
На 10-12 месеца децата започват да произнасят думи, в които се повтаря една и съща сричка: „мама“, „тата“, „баба“. Често вместо цяла дума казват само една ударена сричка: например „баба“ се заменя с „ба“.
В този случай е добре да привлечете вниманието му към себе си и, докоснете устните му и произнесете цялата дума.
След 1 година, когато бебето започва да ходи, то активно се движи из стаята, изследва нови места, взема в ръце всичко, което му се струва интересно.
На този етап е полезно да му говорите накратко по темата, която го интересува.
На тази възраст децата често използват звукоподражание, наричайки кучето "бaу-бaу", часовника - "тик-так" и т.н.
Възрастните не трябва да повтарят думата след него, нито да използват тези звукоподражания. Те трябва да произнасят правилно и отчетливо цялата дума.
Снимка: Guliver / Getty
Попълване на речника
След 1,5 година речникът на детето активно се попълва, появяват се първите изречения.
В този период е важно то да вижда лицето на събеседника, да наблюдава движенията на устните.
Когато говорите с мъника, винаги заставайте така, че да вижда добре лицето ви. Опитайте се да стимулирате речта му, задължително задавайте въпроси и изчакайте то да отговори.
На 2 години бебето лесно изговаря думи с отворена сричка, завършваща на гласен звук.
В по-сложни думи, състоящи се от 3 срички, то прави грешки или съкращава думата. За да предотвратите фиксирането на подобно произношение, е полезно да упражнявате чувство му за ритъм, да поставяте отчетливо ударението в срички и да пеете ритмични песни.
На 2–2,5 години започнете да свързвате думите и описвайте действията: децата пеят, змията пълзи, мечката тича и т.н.
На 3-годишна възраст речта се усложнява, в нея се появяват форми за единствено и множествено число, прилагателни и съюзи. Насърчавайте го да говори с фрази, състоящи се от 5-6 думи.
Много е полезни са игри на асоциации. Те ще помогнат на детето да класифицира думите според предназначението им или обща черта: диван – телевизор, кола – колело.
Докато играете, обяснете връзката между обектите: „Колата има колела, но какво друго има?“ Колкото по-дълга е асоциативната верига, толкова по-добре.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари